Scholen

Heeft u een leerling op school met een hulpvraag? Dan kom ik graag langs om te bespreken wat ik voor uw leerling kan doen. Kinesiologie kan ingezet worden als remedial teaching of in een arrangement. Ik stel een plan van aanpak op en ik houd u op de hoogte van de vorderingen. Ik heb ongeveer 45- 60 minuten per keer nodig en ongeveer 6 behandelingen.

Ik werk op verschillende gebieden, waaronder sociaal-emotioneel. Om tot leren te kunnen komen, is het erg belangrijk dan het kind zich veilig voelt. Kinderen die zich niet veilig voelen, tonen vaak leerproblemen en/ of gedragsproblemen. In de kinesiologie werken we met deze 5 basis emoties. Al deze gevoelens moeten in balans zijn.

Wanneer deze gevoelens niet in balans zijn, zal het brein eerder “denken” vanuit het zoogdieren- of reptielen brein. Dan krijg je primaire reacties. We noemen dit ook wel het fight-/ flightsysteem. Ga je het gevecht aan of ga je vluchten? In dat geval kun je niet meer logisch nadenken, dat zit namelijk in de cortex. Laat staan dat je op dat moment toe bent aan (iets nieuws) leren.

Misschien voelt de leerling zich wel erg verdrietig, maar doet hij/ zij vooral heel boos. Of reageert de leerling boos, maar voelt zich vooral erg onzeker. Als de leerling zich onzeker voelt, kan hij/ zij geen vreugde ervaren en voelt zich verdrietig.

De emoties zitten het rationeel denken in de weg.

Ik zoek uit welke van deze emotie(s) uit balans is of zijn. Ik zet de leerling weer in zijn/ haar kracht door hem/ haar oefeningen te laten. Hij/ zij zal ervaren hoe hij/zich ervoor en erna voelt. Zo komt hij/ zij weer in balans en kan weer bij de cortex. Het leren zal daardoor ook weer makkelijker gaan.

Verder werk ik op cognitief gebied graag met woordblind en educatieve kinesiologie, leren door te bewegen. Het is een proces , waarbij het hele brein-lichaam-systeem (opnieuw) leert om gemakkelijker en efficiënter te functioneren. Alles is in principe aanwezig, je moet er alleen wel bij kunnen.

  • Lateraliteit: de samenwerking tussen de twee hersenhelften. Verwerken van nieuwe informatie, taal verwerving, communicatie.
  • Centering: de samenwerking tussen het hoofd en het gevoel. Het helpt bij de organisatie voor het denken, spraak en actie; omzetten van kortetermijn- naar langetermijngeheugen.
  • Focus: de samenwerking tussen voor en achter. Gerichte aandacht voor iets hebben, concentratie, begrijpen, patronen herkennen.
  • Motivatie: de onderliggende kracht om een doel te behalen. Vecht of vlucht reactie. Welke emotie ligt eronder?
  • Ritme: de beweging van het skelet. Evenwicht tussen beweging en rust, expansie en contractie. Natuurlijk ritme van onze gedachten, spraak, formulering en uitdrukking.
  • Ademhaling: Ademhaling heeft directe en indirecte invloed op al onze systemen. Ademhaling is de kracht achter elke beweging. Zonder ademhalingsreflex heb je het idee dat je je ademhaling moet inhouden om iets voor elkaar te krijgen, overleven.
  • Lichaamsregulatie: deze zelfsturing regelt het stresshormoon. Elke fysieke, emotionele en mentale verandering in het lichaam met de daarbij horende chemische reacties, hebben invloed op het autonome zenuwstelsel en het immuunsysteem. 

Met woordblind kijken we naar het voorkeursprofiel: welke hersenhelft, welke hand, welk oog, welke voet en welk oor gebruik je het liefst. Ik zoek uit wat er gebeurt als de leerling stress ervaart. Zoals bij leren lezen, rekenen of schrijven. Zijn alle letters geautomatiseerd? Of is het vooral lastig om het midden van de bladzijde te lezen, waardoor de tekst niet begrepen wordt. Zit de stress op de vorm van de cijfers, omdat de 6 toch echt te veel op de 9 lijkt?  Door, onder andere, te bewegen, kan de leerling uit het fight/ flight systeem komen, de stress verlaagt en de samenwerking tussen hand, voet, oog, oor en brein worden weer geactiveerd.

Er is weer ruimte om nieuwe dingen te leren. De leerling zal ervaren dat hij/zij het echt zelf kan. Wat het zelfvertrouwen weer vergroot.